Tuesday, April 12, 2011

50 שנה לטיסתו של יורי גגארין!

מה שאומר שמסתתרים כרגע בעולם שלל דברים שמוקדשים לחלל ולדרכו של המין האנושי בו, וישמחו לבב כל גיק.
למשל הכנס הזה: http://www.astronomy.org.il/joomlafimal/index.php?option=com_fabrik&view=form&fabrik=2&random=0&Itemid=305
או משדר הרדיו הזה היום בערב: http://www.iba.org.il/bet/bet.aspx?type=315&entity=725974&page=292
ייתכן שיש עוד. בהצלחה בציד!


וכמובן התירוץ לקשר לשיר המופלא Gagarin, ya vas lubila... אמנם רק גרסה אחת הצלחתי למצוא ברשת, אבל נראה לי שהילדות הרוסיות הרוקדות כאילו דעתן נטרפת מוסיפות לו חן, לא?
_____________________________________________
עדכון: תודה יניב!

6 comments:

  1. הרי:
    http://www.youtube.com/watch?v=t8suI-IGW9k

    ReplyDelete
  2. האמת היא שאחרי שקראתי לא מזמן את הרשימה הזו: http://www.cracked.com/article_19142_5-soviet-space-programs-that-prove-russia-was-insane.html (ובמיוחד פריט 4), חגיגות גאגארין קיבלו טעם קצת מריר. לא שזה מפחית את ההישג שלו (ושל תכנית החלל), כמובן - אבל זה מכניס פרספקטיבה נוספת, וקצת מחרידה, לעניין ה'אדם ראשון בחלל'.


    [אגב, אחלה בלוג. אני מנויה מזה כמה שבועות, אבל בד"כ אין לי ממש מה לומר. :-) ]

    ReplyDelete
  3. תודה! אני מנסה :)
    לגבי הרשימה הזו, הבעיה שלי איתה היא שהיא מגויסת - כל המטרה היא לצחוק על הסובייטים והנחיתות שלהם, ולדעתי בלי סיבה טובה. חוץ מהניסויים בבעלי חיים, שאכן מזעזעים בעיני (אבל כפי שהם עצמם מציינים, לא היו יחודיים לסובייטים), היא מתארת אנשים שממציאים את החוקים תוך כדי עבודה, מגלים מה יש שם בחלל ומאלתרים דרכים לחקור אותו. אז כן, הסובייטים נטו לטייח, אבל קוסמונאוטים ואסטרונאוטים מסכנים את חייהם כדי להגיע לחלל, זו הגדרת התפקיד. זה לא ייחודי לסובייטים. מה, נאסא לא שלחה את הקולומביה לחלל עם כשלים מבניים חמורים מהם התעלמו בנוחות? ועל פיאסקו המה-זאת-אומרת-יש-הבדל-בין-אינצ'ים-לסנטימטרים שמעת? http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter
    זה החלל. לא כל אחד יכול לבקר בו, ולפעמים המחיר של ההזדמנות הוא שהכרטיס הוא בכיוון אחד. אז כן, אני מאמינה שהסובייטים לא השתדלו מספיק, אבל זו עדיין הצגה מגמתית של הדברים.

    ReplyDelete
  4. אני לא יודעת עד כמה אפשר לכנות את הרשימה 'מגויסת', אם כי כמובן שהעובדה שהיא נכתבה בשביל אתר הומור משפיעה עליה לכיוון מסוים. בכל אופן, אני לא ממש הרגשתי שכל המטרה היא לצחוק על הסובייטים... לא יודעת, אפשר לראות את זה גם כך, לא נראה לי שווה ויכוח.
    בכל אופן, מה שמעניין מבחינתי הוא שבצד הסובייטי לא רק היה לימוד תוך כדי עבודה, וטעויות שקורות ויקרו, אלא גם היה את המנגנון הסובייטי שהביא להשתקה והעלמה של פרטים שלא התאימו לנראטיב שהם רצו להציג, בין אם זה המוות של לייקה, שלגביו יש תיעוד מבוסס, או הסיפור של הקוסמונאוטים שלפני גגארין, שכבר קרוב יותר לתיאוריות קונספירציה (לא עקבתי אחרי כל הקישורים למקורות על האנשים ששמעו [לכאורה] את שידורי הרדיו של הקוסמונאוטים שנספו, אז אני לא יודעת כמה הסיפורים האלה אמינים) אבל גם בו יש כמה פרטים קצת יותר מבוססים (התמונות שטופלו, למשל, בוודאי טופלו, ולמרות שהסיבות בשני המקרים שונות, עדיין מדובר ב'תיקון' הממצאים כדי שיתאימו לנראטיב של השלטון לגבי תכנית החלל). כש'קולומביה' התרסקה, העולם ידע מייד. כששגיאת חישוב מטופשת גרמה לכשלון ה-MRO, אף אחד לא ניסה להסתיר את קיום הפרויקט. חלק מזה קשור לקלות הגדולה של הפצת מידע היום, אבל חלק מזה קשור גם לעובדה שהמקרים האלה לא התרחשו תחת שלטון טוטליטרי שמשתיק כל סימן לכישלון.
    בכל מקרה, כמו שאמרתי, ואולי שאר הדברים שאמרתי בהודעה יצרו הסתייגות קצת מוגזמת, אז ראוי להדגיש את זה שוב - הפגמים בתכנית החלל הסובייטית (כולל קיומם המשוער של קוסמונאוטים ששוגרו לחלל לפני גגארין ונספו שם, גם אם אכן היו כאלה וזו לא פשוט תיאוריית קונספירציה מופרכת) לא מפחיתים אפילו במקצת את ההישג המדהים של שילוח אדם לחלל והשבתו בשלום. גגארין הוא גיבור, פשוטו כמשמעו; הוא סיכן את חייו כדי להשיג משהו שעד אז היה כמעט בלתי-נתפש, וזה היה צעד משמעותי מאוד בחקר החלל.

    ולסיום, משהו מגניב למדי שבו נתקלתי במקרה כשדפדפתי באנציקלופדיה העברית אתמול - המשפטים הסוגרים את הערך 'חלל, טיסה אל ה-'. להבהרה, מדובר בכרך י"ז, שיצא לאור בשנת תשכ"ט.
    "על סמך ההשׂגים שכבר הוּשׂגוּ יש לראות הסעת אדם לירח והחזזרתו משם לארץ כמיבצע שעשוי להיות מבוּצע בעתיד הקרוב. מסע לנוֹגה או למאדים - שעשוי להימשך מספר חדשים - נראה גם הוא בגדר האפשר. לעוּמת זה המסע אל אחד מגרמי-השמים שמחוץ למערכת-השמש חוֹרג ממסגרת המציאוּת האנושית, מאחר שמסע כזה - אפילו לכוכבים הקרובים לנו ביותר - מצריך זמנים של אלפים או עשרות-אלפים של שנים."

    ReplyDelete
  5. צמד תיקונים:
    א. MCO, כמובן, ולא MRO.
    ב. החזרתו, כמובן, ולא החזזרתו (אבל הכתיב בשאר הציטוט תואם למקור).

    ReplyDelete
  6. אה, לא התכוונתי לתקוף, או לרמוז שאני בעד משטרים טוטאליטריים - הטון של הרשימה הזו סתם עצבן אותי. המון התנשאות, ורובה לא מוצדקת.

    ReplyDelete